BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, October 14, 2009

Godam: 'Bulan bahasa, penilaian semula DBP dan sikap penutur'

BULAN Bahasa Kebangsaan 2009 atau sebelum ini dikenali sebagai Bulan Bahasa dan Sastera Negara (BBSN) yang menjadi wahana penting bagi Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dalam usaha memartabatkan bahasa Melayu, tetapi sesetengah pihak melihat sebaliknya.

Kelompok itu berharap DBP tidak bersikap sepi dalam perjuangan bahasa Melayu seperti sekarang dan perlu segera keluar daripada kepompong bisu, sesuai dengan kedudukannya sebagai badan paling bertanggungjawab dalam hal memartabat dan memperkasakan bahasa.

“Malaysia ada pelbagai undang-undang berkaitan bahasa Melayu, tetapi daripada segi pelaksanaan ia mendukacitakan. Badan terbabit tampak tidak cergas dan semakin lesu dalam hal kebahasaan. Lebih menyedihkan seolah-olah mati ditelan peredaran zaman.


“DBP sepatutnya berdiri sebagai badan bebas lagi berwibawa dalam hal memperkasakan bahasa Melayu dan tidak lagi wajar diletakkan di bawah Kementerian Pelajaran. Ia sepatutnya memberi arahan kepada kementerian terbabit dan bukan sebaliknya dalam hal kebahasaan.”

Ini sebahagian daripada isi hati seorang sarjana bahasa dalam melihat kemelut yang melanda bahasa Melayu pada masa kini, ketika berbincang mengenai kesesuaian gerakan bahasa sebagai acara tahunan badan terbabit, menyaksikan Kucing sebagai tuan rumah kali ini.

Tentunya ramai bersetuju bahawa dalam hal bahasa, DBP tidak lagi berbisa dan kini sepi sesepinya, seolah-olah fungsinya sudah dilupakan, baik kelompok borjuis mahupun proletariat negara ini - ada tidak menambah, tiada tidak mengurang - ditambah pula sikap sebahagian besar pegawainya sebagai ‘saya yang menurut perintah’.

Hakikat kebenaran ini dapat dilihat dalam beberapa isu semasa berkaitan bahasa, tetapi nyata DBP condong mengambil sikap berdiam diri, sedangkan hal sedemikian tidak sepatutnya berlaku dan terkini perkara berhubung gagasan 1Malaysia yang boleh dimanfaatkan demi memanjangkan hayat bahasa Melayu..

“Mengapa tidak DBP tampil ke hadapan dalam menjelaskan hal kebahasaan di negara ini berhubung perkara terbabit? Mengapa tidak dijelaskan bahawa 1 Malaysia perlu meletakkan bahasa Melayu sebagai satu-satunya bahasa pemersatu dan perpaduan negara serta semua tanpa mengira bangsa dan pangkat, mesti menerima hakikat ini.

“Bahasa lain di negara ini terletak sebagai bahasa nombor dua dan seterusnya tanpa menafikan penguasaan lebih daripada satu bahasa perlu, apalagi bahasa Inggeris turut perlu dikuasai sebagai pelengkap menaikkan nilai daya saing dalam pasaran guna tenaga,” ujarnya.

Hendaknya langkah Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, mengisytiharkan Oktober sebagai bulan bahasa untuk peringkat kementerian, kerajaan negeri dan agensi kerajaan selari dengan BBK, tidak diterjemah secara harfiah iaitu dihayati untuk sebulan saja sepanjang tahun!

Jika ini yang ditafsir, maka bahasa Melayu di negara ini akan terus hilang punca memandangkan ia membabitkan badan yang sepatutnya memperkasanya dan jangan hendaknya pendekatan berhemah dijadikan pilihan seperti diakui sebuah kerajaan negeri, lalu lebih 30 tahun masih gagal merealisasikan hasrat negara berhubung bahasa!

Hendaknya DBP tidak terpengaruh dengan cadangan sesetengah pihak agar badan terbabit memberi tumpuan mewara-warakan hal kebahasaan melalui media aliran baru semata-mata dengan hujah bahawa ia trend terkini yang perlu dimanfaatkan untuk bergerak seiring dengan tuntutan zaman!.

Ini kerana hakikatnya, media cetak tetap ada fungsi istimewa dalam hal kebahasaan dengan kelompok sasaran berbeza, tanpa menafikan wahana elektronik mahupun internet yang menjadi kegilaan ramai pada masa ini, tetapi kelompok ini tidak akan pernah peduli hal berhubung bahasa dan kerana itu mereka yang perlu ditarbiahkan!

“Saya tidak menafikan kelompok muda menjadikan laman sesawang sebagai sasaran capaian mereka. Orang seperti saya menjadikan media elektronik sebagai sumber utama mendapatkan maklumat dalam banyak hal. Bagaimanapun jangan lupa, masih ada kelompok yang mengisi masa luwes mereka dengan membaca akhbar,” ujarnya seorang teman pula.

Teman ini mempertahankan pandangannya dengan mengemukakan hujah bahawa pendatang baru dunia hiburan tanah air, Yunalis Zarai atau Yuna, tidak akan dikenali dan mampu mengembangkan sayapnya sekiranya kekal di media internet.

Penilaian semula fungsi DBP dan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa perpaduan @pemersatu negara ini apalagi dengan konsep 1 Malaysia perlu direnung dan dibincangkan sejujur-jujurnya tanpa mengetepikan realiti bahasa Melayu hari ini dari segi layanan rakyat Malaysia terhadapnya selaku penuturnya.

Dengan cara ini, tentunya BBK tidak tampil sebagai sekadar pesta tahunan atau acara bermusim berhubung usaha memartabat dan memperkasakan bahasa Melayu serta program utama DBP dalam mengembangkan bahasa itu tidak menjadi sekadar projek gajah putih atau menjirus air di daun keladi!

Wednesday, October 7, 2009

Manfaat berjalan kaki




Senaman melangkah laju beri kesan kesihatan serta kecantikan

RAMAI wanita yang beranggapan senaman di gimnasium saja sudah memadai untuk mendapatkan badan yang sihat serta cergas. Tanggapan sedemikian menenggelamkan satu lagi amalan senaman yang bukan saja mudah dibuat, tetapi tidak membabitkan sebarang kos.

Inilah keistimewaan aktiviti atau senaman berjalan kaki laju yang memberi lebih banyak manfaat kepada kesihatan dan kecantikan berbanding berjalan kaki secara santai.

Ini bukan sekadar andaian, tetapi terbukti menerusi beberapa kajian termasuk kajian di Belanda membabitkan 5,209 responden dalam tempoh 46 tahun. Hasil kajian yang disiarkan Archives of Internal Medicine mendakwa amalan berjalan kaki 30 minit sehari, dapat menambah kira-kira 1.3 tahun kepada hayat seseorang.

Malah, amalan berjalan kaki laju itu mempunyai sembilan manfaat iaitu:

  • Berat badan stabil

    Amalan berjalan kaki laju juga meningkatkan metabolisma tubuh. Selain sejumlah kalori terbuang, lebih banyak lagi kalori akan terbakar apabila metabolisma tubuh meningkat sehingga peningkatan berat badan sukar berlaku.

  • Menurunkan berat badan

    Selain mampu menstabilkan berat badan, mereka yang mengalami pertambahan berat badan disarankan supaya melakukan senaman berjalan kaki laju secara rutin.

  • Risiko elak serangan jantung

    Seperti yang kita semua tahu, otot jantung memerlukan aliran darah lebih deras supaya ia sentiasa berfungsi dengan normal. Justeru, berjalan kaki laju mempercepatkan aliran darah ke dalam koroner jantung.

    Selain itu, kelenturan pembuluh darah menguncup dan mengembang ketika berjalan laju juga cenderung menyebabkan tekanan darah menjadi lebih rendah selain dapat mengurangkan risiko berlakunya darah beku di pembuluh darah ke jantung.

  • Angin ahmar atau strok

    Walaupun masih tiada bukti kukuh mampu mengaitkan senaman berjalan kaki laju dengan strok namun kajian dilakukan terhadap 70,000 pesakit di Sekolah Kesihatan Awam Harvard, Amerika Syarikat, yang sering berjalan kaki iaitu purata 20 jam seminggu, risiko mereka diserang strok menurun sebanyak 2 daripada 3 kes.

  • Mencegah kencing manis

    Dengan membiasakan berjalan kaki laju sekitar 6 kilometer sejam dipercayai mampu mencegah masalah diabetes Tahap 2 terutama di kalangan individu bertubuh gempal. (Sumber: Institut Diabetes dan Masalah Hati Kebangsaan).

    Gula di dalam darah juga dapat dikawal dengan cara berjalan kaki (brisk walking), justeru ubat tidak diperlukan. Ia bermakna, berjalan kaki laju sama manfaatnya dengan mengambil ubat anti diabetes.

  • Mencegah osteoporosis

    Pergerakan badan yang aktif dan berjalan kaki laju boleh memperkuatkan otot badan serta tulang. Individu yang sering melakukan senaman dan cukup sumber kalsium di dalam badan boleh terhindar daripada ancaman kereputan tulang sehingga usia 70 tahun.

  • Meredakan sakit lutut

    Lebih sepertiga mereka yang lanjut usia di Amerika Syarikat mengalami masalah sakit lutut atau osteoarthiris. Dengan membiasakan diri berjalan laju atau berjalan di dalam kolam renang mampu meredakan masalah itu.

    Bagaimanapun, untuk penghidap osteoarthiris, mereka disarankan melakukan senaman berjalan kaki berselang-seli supaya sendi tidak terjejas.

  • Tekanan

    Pergerakan badan terjadi ketika berjalan kaki laju juga sebenarnya dapat membantu pesakit yang mengalami tekanan perasaan. Berjalan kaki laju dapat menggantikan ubat anti tekanan yang harus diambil secara rutin. Kajian terhadap kaitan antara masalah tekanan perasaan dan berjalan kaki sudah dilakukan sejak 10 tahun lalu.

  • Kanser

    Pembunuh nombor satu ini dikatakan mampu dijauhkan jika anda rajin berjalan kaki, setidak-tidaknya kanser usus besar. Seperti yang anda semua maklum, pergerakan badan membantu melancarkan penghadaman usus. Kajian juga ada menyebut mengenai peranan berjalan kaki di dalam mengurangkan risiko terkena kanser payudara.

    Tip jalan laju

  • Pilih kasut yang dapat lindungi dan jadikan kaki selesa

  • Lokasi sesuai seperti tempat atau padang rata

  • Langkah betul - Buat langkah sebesar mungkin bagi pergerakan lebih laju

  • Gerakkan lengan ketika berjalan

  • Sematkan dalam minda yang anda sedang mengejar sesuatu

  • Tingkatkan kelajuan langkah serta tempoh senaman
  • Friday, October 2, 2009

    Dilema Bajau Laut


    ANAK masyarakat Pala'u bermain di atas bot dan tidak gentar terjatuh ke laut kerana kehidupan sepanjang masa di dalam bot adalah nadi mereka.

    Tiada siapa tahu jumlah sebenar masyarakat Pala'u 'tanpa negara' yang dipercayai berasal dari ratusan pulau di Filipina

    LEMBUT ombak Laut Sulawesi dan Laut Sulu di pantai timur Sabah adalah alunan lagu yang mendamaikan nurani mereka. Dada langit yang membiru ketika siang dan gelap pekat pada malam adalah bumbung yang tidak pernah alpa daripada menjadi teman setia. Laut yang terbentang saujana mata memandang sudah sebati menjadi nadi kehidupan mereka.

    Sejak beratus tahun, masyarakat Pala'u atau Bajau Laut di pantai timur Sabah tidak pernah lekang daripada mengabadikan hidup kepada laut. Bagi masyarakat yang kebanyakannya berkulit gelap, berambut kerinting dan berkomunikasi dalam bahasa Bajau Laut itu, laut adalah teman sejati yang tidak pernah mendustai mereka.

    Di Laut Sulawesi pantai timur Sabah, mereka bertaburan dari Tawau hingga Sandakan. Di Laut Sulu dari Sandakan ke Kudat di utara Sabah pula, mereka ada di merata tempat. Namun, tiada siapa yang mampu mencatatkan jumlah sebenar masyarakat Pala'u kerana mereka yang dikatakan berasal daripada ratusan pulau di selatan Filipina tidak pernah didaftarkan sebagai warga negara Malaysia.

    Hidup dalam masyarakat 'tidak bernegara' membolehkan mereka bebas bak ikan di laut menjelajah dari satu kawasan ke kawasan lain. Dengan hidup dalam bot berbumbung kanvas atau papan, keluarga Pala'u hidup secara nomad. Tiada kawasan tertentu dijadikan tempat tinggal kekal.

    Hanya bot yang dijadikan tempat untuk dihuni seisi keluarga. Dengan bot jugalah mereka mencari rezeki laut. Setiap kali tong dipenuhi ikan, mereka akan mencari jeti pendaratan ikan untuk menjual hasil keringat yang dihimpun seminggu.

    KOLONGAN dan suami, Abdul Karang (di belakang bot) serta anak mereka tetap gemar hidup sepanjang masa di dalam perahu kerana ia adalah kehidupan asal mereka.

    Dalam ruang sempit untuk tidur, seisi keluarga Pala'u mampu meneruskan kehidupan dalam bot. Meskipun tidak bebas mengatur langkah seperti di daratan kerana bot dipenuhi pukat dan tong menyimpan air batu dan ikan, mereka tidak pernah merungut, apatah lagi kesal dengan cara hidup sedemikian.

    Setiap kali si suami membuang pukat atau melabuhkan mata pancing, si isteri akan membantu menarik pukat dan tangsi. Si anak yang sudah dewasa, tidak berupaya mengubah cara hidup yang diwarisi daripada emak dan ayah. Si anak yang tidak pernah bersekolah, tidak mampu mendapatkan pekerjaan di daratan. Bukan tidak mahu mencuba mendapatkan pekerjaan di daratan, sebaliknya kehidupan yang sudah sebati di laut membuatkan mereka tidak mampu hidup di daratan.

    Namun, peredaran masa menyaksikan kian ramai anggota masyarakat Pala'u terpaksa meninggalkan kehidupan sepanjang masa di dalam bot atau perahu. Desakan hidup mendorong mereka membina penempatan di pinggir pantai. Ketiadaan sumber kewangan yang kukuh menyebabkan mereka terpaksa meninggalkan sebahagian daripada kehidupan yang diwarisi daripada nenek moyang.

    Di sekitar Kunak, daerah kecil dalam Parlimen Silam, kira-kira 80 kilometer dari Lahad Datu, ada kelompok masyarakat Pala'u yang sudah membina penempatan di pinggir pantai. Dengan mengutip kayu dan papan yang menjadi bahan buangan kilang papan, mereka membina rumah atas air di pinggir pantai Kampung Kunak 3 dan Kampung Jeti.

    SIMAH (dua dari kiri) dan kakaknya, Maimunah, berbual dengan Amir Salleh (dua dari kanan) dan seorang anggota masyarakat Pala'u.
    Kira-kira lapan tahun lalu, pembinaan pondok kayu dimulakan oleh Isnaji Alaji. Lelaki berusia 63 tahun itu terpaksa membina pondok kecil untuk menumpang teduh daripada terik sinar mentari dan kedinginan embun selepas bot yang dihuni bersama isteri dan tujuh anaknya, reput dimamah usia.

    Dengan ihsan Ketua Kampung Kunak 3, Isnaji membina pondok kecil dengan tiangnya tertanam di pasir gigi pantai. Di situlah Isnaji dan tujuh anaknya, tiga perempuan dan empat lelaki berusia antara lima hingga 20 tahun menumpang ihsan penduduk kampung.

    Lama-kelamaan, secara disedari dan tidak, kini sudah ada 40 rumah masyarakat Pala'u yang tidak mampu meneruskan kehidupan sepanjang masa dalam bot, membina pondok dan rumah atas air di pinggir pantai.

    Berpandukan bantuan seorang penduduk Kampung Kunak 3 daripada etnik Bajau yang menjadi jurubahasa, Isnaji melakarkan perjalanan hidup dia dan 441 anggota masyarakat Pala'u di kawasan itu.

    "Kami tiada wang beli bot baru. Dapat duit daripada jual ikan, kami beli barang makan. Kami tidak gemar makan nasi. Kami beli puttu (ubi kayu yang ditumbuk). Saya faham, orang kampung tidak senang dengan kami. Kalau boleh, mereka mahu kami pindah.

    "Tapi kami tak ada tempat lain untuk dituju. Tak ada kad pengenalan. Siapa mahu ambil kami bekerja? Lagi pun, kami memang tak tahu buat kerja di daratan. Yang kami tahu hanyalah tangkap ikan.

    "Kalau ada wang, saya mahu buat bot dan tinggal dalam bot semula tetapi apakan daya," katanya sambil merenung deretan rumah atas air dari jeti Kampung Kunak 3.

    Isnaji menjelaskan, bukan semua masyarakat Pala'u di kampung itu sudah memeluk Islam. Ada antara mereka masih pagan atau tiada agama dan ada juga yang memeluk Kristian. Namun, biar apa pun agama mereka, yang pasti mereka tidak mampu berpisah dengan laut.

    Perjalanan hidup yang sama, turut dikongsi Imam di Kampung Jeti, Amir Salleh Uturani. Lelaki berusia 64 tahun itu menjelaskan, dia dan 60 keluarga yang lain berhijrah dari Semporna ke kampung itu selepas peredaran masa menyaksikan mereka tidak mampu menghimpunkan wang untuk membina bot baru.

    "Kami terpaksa mengutip kayu yang dibuang daripada kilang papan. Kami buat pondok sejak 2002. Mulanya, hanya satu dua pondok. Sekarang sudah ada 60 pondok. Satu pondok kadang-kadang ada dua tiga keluarga.

    "Walaupun kami tidak lagi hidup dalam bot sepanjang masa, kami tidak boleh hidup di daratan sepanjang masa. Pernah saya tidur di rumah kawan di daratan tetapi tidak lena. Macam-macam bunyi saya dengar. Saya takut. Tidur di pondok atas air, saya lena.

    "Pernah ada anak orang di sini dimasukkan ke hospital. Doktor beritahu bapanya, anaknya sudah sihat tetapi doktor hairan budak itu masih lemah. Bapanya balik ambil air laut, lalu disapukan pada badan anak dia, terus segar," katanya sambil tersenyum.

    Anak-anak di kampung itu tidak pernah mengenal huruf. Bagi meneruskan hidup, mereka terpaksa mengambil upah mendaratkan ikan di jeti Kampung Pangkalan di pekan Kunak. Setiap jam 5 pagi, sudah ramai anak-anak masyarakat Pala'u mengangkat bakul ikan dari dalam bot ke lori ikan.

    Namun, mereka bersyukur kerana sudah memeluk Islam tidak lama selepas membina penempatan atas air. Usaha pegawai Majlis Ugama Islam Sabah (Muis) membawa mereka mengenal agama Allah SWT membolehkan mereka mencintai Islam.

    Bagaimanapun, selepas beberapa ketika, pegangan agama mereka kian tidak menentu berikutan tiada pegawai Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah (JHEINS) yang sanggup berkorban membimbing mereka.

    Begitu pun, mereka kini terpaksa bergantung harapan kepada seorang ahli Pertubuhan Ugama Islam Seluruh Sabah (Usia) yang juga usahawan wanita, Simah Zainal Gunong untuk membimbing mereka memahami Islam.

    Simah dan kakaknya, Maimunah yang tidak pernah jemu membantu masyarakat Pala'u di Kampung Jeti, amat memerlukan JHEINS segera menghulurkan bantuan bagi memastikan masyarakat yang baru mengenal Islam itu tidak kembali kepada pegangan asal mereka, hidup tanpa agama.

    Enggan tinggalkan laut

    BIARPUN semakin ramai anggota masyarakat Pala'u meninggalkan kehidupan sepenuh masa dalam bot, masih ada antara mereka yang tidak sanggup meninggalkan kehidupan yang sudah sebati dengan darah daging.

    Dengan menjadikan Laut Sulawesi yang luas terbentang dari Tawau hingga Sandakan dan Laut Sulu yang terhampar dari Sandakan ke Kudat sebagai teman paling setia, mereka tetap meneruskan tradisi yang diwarisi daripada nenek moyang sejak sekian lama.

    Bagi Abdul Karang Jilbaya, 36, bot kecil yang dihuni bersama isteri, Kolongan Jalpari, 34, adalah nadi kehidupan. Di dalam bot serba kekurangan itulah, mereka membesarkan lima anak berusia antara satu hingga 18 tahun dengan menjadikan ikan yang ditangkap menggunakan pukat atau mata kail sebagai penyambung rezeki.

    Setiap kali menghampiri jeti pendaratan ikan di Semporna, Tawau atau Kunak, Abdul Karang dan isteri tidak melepaskan peluang untuk membeli puttu (ubi kayu yang ditumbuk) sebagai makanan ruji menggantikan nasi.

    "Jarang kami makan nasi. Kami lebih suka makan puttu. Kami jarang makan ikan besar. Kami hormat ikan. Kami lebih gemar makan ikan kecil.

    "Kalau ribut, kami berlindung di pulau-pulau. Lepas jual ikan, kami beli ais (air batu) untuk simpan ikan. Saya selalu datang ke sini (jeti pendaratan ikan di Kampung Pangkalan, pekan Kunak) sebab harga ikan lebih tinggi daripada di Semporna," katanya dengan menggunakan bahasa Bajau Laut.

    Kenikmatan hidup dalam bot turut dikongsi Tanarik Awi, 48, bersama isterinya, Bunga Jatol Maihaili, 45, dan anak perempuan mereka, Munaizah, 19, serta suami Munaizah, Basah Sana, 20.

    Meskipun terpaksa berkongsi hidup dalam bot, Tanarik dan seisi keluarganya tidak pernah bercadang untuk membina pondok atau rumah di atas air seperti yang dilakukan masyarakat Pala'u di Kampung Kunak 3 dan Kampung Jeti.

    "Biarlah dia orang buat rumah atas air. Kami tidak mahu. Kami suka hidup dalam bot. Hari ini kami ada di sini (Kunak), esok atau lusa, kami ada di Semporna. Minggu depan, kami ada di Tawau,” katanya.

    Tanjak warisan Melayu




    DENDAM Tak Sudah, Sarang Kerengga dan Kacang Dua Helai Daun. Pasti ramai beranggapan ini tajuk lagu atau album, tetapi hakikatnya inilah kebanggaan rakyat Negeri Sembilan yang merujuk kepada jenis tengkolok atau lebih dikenali sebagai destar.

    Keunikan itu bukan saja terletak kepada namanya, tetapi juga perbezaan dan jenis lipatan tengkolok yang menjadikannya amat istimewa. Malah keistimewaannya terus bertahan sehingga membolehkan tanjak warisan itu terus menjadi simbol kebanggaan masyarakat Melayu sejak zaman berzaman.

    Dendam Tak Sudah misalnya, adalah lipatan khas untuk yang di-Pertuan Agong pertama, Almarhum Tuanku Abdul Rahman dan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan. Malah apabila baginda ditabalkan sebagai Yang di-Pertuan Agong, destar itu turut menjadi tanjak rasmi Yang Di Pertuan Agong sehingga ke hari ini.

    Sudah pasti, rahsia keunikan destar atau tanjak ini terletak kepada pembuatnya yang bukan sekadar berlapikkan pengalaman, tetapi kemahiran, minat serta kreativiti.

    Inilah keistimewaan dimiliki Md Isa Md Ali, 72, yang masih gigih meneruskan usaha menghasilkan pelbagai jenis destar tradisional baik bagi kegunaan kerabat diraja, barisan kenamaan dan orang kebanyakan serta butik pengantin sekitar Negeri Sembilan.

    Namun, bagi Md Isa, antara pengalaman paling berharganya adalah menghasilkan destar bagi Almarhum Tuanku Abdul Rahman.

    Wednesday, September 30, 2009

    Reading an e-book

    THE Eye used to think that e-books or electronic books were digital version of books saved in PDF (Portable Document Format) formats and available for download on certain sites online. Until recently, the Eye had assumed that e-books were meant to be read on the computer screen.

    It wasn’t till the Eye read an article on e-books in the newsletter of a local bookstore, that the Eye discovered there is so much more to e-books than just digitised formats read on the computer screen.

    Eye suppose Eye was not wrong to think so as e-books were initially designed to be read on the computer. The Eye was just not keeping up with the latest technological trends that revolved around e-books. Apparently, these days the e-book has gone from mobile to micro-mobile. You can now lug around quite a number of books with you in the little compressed space of your phone’s memory card. And they come in ‘mobipocket’ formats for Kindle (by Amazon), for Blackberry, iPhone, Palm, Iliad, Hanlin, BeBook, FLEPia, Papyrus, Boox, txtr and Logic. Other than the Blackberry, iPhone and Palm which the Eye knows are smartphones, the Eye has yet to identify and find out what the rest of the items are!

    Anyway, out of curiosity, the Eye Googled ‘free e-books’, hoping to be able to sample what reading an e-book on a mobile phone would be like. From the endless list of returned search results, www.free-ebooks.net caught the Eye’s attention. So the Eye signed up and gave it a shot. The Eye downloaded a copy of ‘Ben’s Story, A Child’s Healing of Fear’ (a relatively easy read with illustrations) and uploaded it to a borrowed smartphone (can’t afford to own one).

    Eye must say that having books uploaded into a mobile device is pretty nifty. You will never run out of reading materials and you can have more than one book in your all-in-one mobile device. They are especially great to have when you’ve got flight transits and long airport waits.

    The downside to reading an e-book as compared to a traditional printed book is that after a while, you start squinting at the screen as you scroll through the pages. The prints (even if you can adjust the size of the font) are rather small and staring at a little mobile screen doesn’t do justice to your eyes.

    It is also rather difficult to read e-books on mobile device screens in bright places or outdoors. In other words, if you were born and brought up in an ‘e-less’ generation, you’ll find reading an e-book somewhat tiresome.

    And somehow, an e-book doesn’t have that ‘feel’. For the traditional bookworm, the smell of a book, the feel of the cover, the quality of the print and the joy of seeing crisp and clean pages make the reading experience even more personal and wondrous. It just isn’t the same with the e-book. You just don’t get that same satisfaction when you’re settled down with a good (real) book and a cup of coffee.

    The Eye concluded that other than at airports and during boring meetings (as long as the mobile device’s batteries do not run out), e-books in mobile devices will never really catch on with the traditional bookworm. Perhaps for the younger generation who can SMS with their eyes closed and run through their mobile applications as they sleep, the e-book would be what a real ‘ol printed book is to the traditional bookworm. For now, this traditional bookworm prefers to relish in the smell of the pages of a real book.

    Saturday, September 12, 2009

    Sakit bukan alasan PUASA

    Penghidap bijak kawal pemakanan, pengambilan ubat teratur mampu teruskan ibadat

    MENGAWAL kadar gula dalam darah, terutama pada Ramadan sememangnya cabaran paling besar untuk mereka yang disahkan menghidap diabetes atau kencing manis. Malah, ada kalanya jika kandungan gula terlalu tinggi atau terlalu rendah, pesakit dinasihatkan tidak meneruskan puasa.

    Namun, kata Pakar Runding Endrokologi, Hospital Putrajaya, Dr Zanariah Hussein, jika pesakit bijak mengawal kadar gula dalam darah, berpuasa bukanlah halangan besar. Malah dengan nasihat doktor dan ubah suai dos yang perlu diambil, pesakit sebenarnya masih mampu menjalani ibadat puasa.

    Lebih 1.2 juta warga Malaysia ialah pesakit diabetes dengan anggaran kes baru sekitar 650,000 setiap tahun, manakala Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pula menganggarkan menjelang 2030, ada seramai 180 juta pesakit diabetes di seluruh dunia.

    Sunday, August 9, 2009

    Last Nite



    Ku doh tekon beos sigumiah. My do?? munti serita ih, sigumiah, masa kuk ayo kakak ku mead sok ngeru sdiak ku parik ke Unimas, iah duoh plan la an d tinggak dayak d kuching festival. Masa iah duoh ndog traffic light tabuan jaya, gik la 1 buah moto myvi ati an tunjuk teror la..dah la lampu masa ano mboh siak la riak jadi biriah iah mboh tunggang penu pak moto ati entah sok ki yoh ndog tang tetiba jak suak gok an repas traffic light ano. Pak nasib bara doh tebalit pak ih dom sindok riak meranggar iah..pergh panas la ku ayo kakak ku coz bara ih sarah boleh ngiak tewoh ngeker yang moto. Suba bara ih tebarit masa ano kan iah duoh ngeker gok tewoh....